Ik ben wel erg benieuwd naar onderzoek. Ik kan me voorstellen dat bij kinderen tot 2,5 jaar de positieve invloed te betwijfelen valt. Maar ik heb zelf wel goede herinneringen aan de plaatjes die we thuis hadden met allerlei verhalen. Die kende ik door het vele luisteren uit mijn hoofd. Ik heb er zeker mijn woordenschat mee uitgebreid, alhoewel ik betwijfel of sommige aanvullingen zinvol waren. Zo leerde ik o.a. het woord 'baldakijn': een prachtig woord, maar ik gebruik het zelden ;-) Maar ik denk dat ik door het luisteren me misschien wel andere vaardigheden eigen heb gemaakt: concentratie, het leggen van verbanden in verhalen enz. Interactief was het allemaal niet, en ik kreeg naast de verhaaltjes en liedjes op al die platen een heleboel andere impulsen om met taal aan de slag te gaan, maar ik denk ook niet dat al die uurtjes luisteren slecht is geweest voor mij. Weet jij of ooit onderzocht is wat het effect was van de luisterverhaaltjes en -liedjes van destijds?
Bedankt voor je reactie. Onderzoek laat zien dat multimodaliteit voor kinderen van 0-ca. 3 van essentieel belang is voor de synaptogenese. Waarnemingen worden dan in verschillende delen van de hersenen vastgelegd en kunnen daardoor later completer worden gerepresenteerd. Huidige computertoepassingen voor baby's missen bijvoorbeeld voelen, ruiken en proeven als modaliteit.(Dat kan in de toekomst overigens snel veranderen) Zoals bekend zijn multimodale programma's vanaf een bepaalde leeftijd wel degelijk in staat woordenschat, zinsconstructie en verhaalbegrip positief te beinvloeden. Er heeft dan al voldoende hersenvorming plaats gevonden, waardoor op een abstracter niveau (minder modaliteiten en gerichter) gewerkt kan worden.(Voorbeelden zijn de digitale prentenboeken)In het artikel komt de koppeling aan leeftijd en hersenconstructie niet helemaal duidelijk uit de verf. Onderzoek naar de effecten van kinderliedjes is me niet bekend. Wel weten we uit recent neuropsychologisch onderzoek dat muziek het lichamelijke beloningssysteem activeert (dopamine wordt erdoor gegenereerd). Het werkt, merkwaardig genoeg, daardoor hetzelfde als drugs en sexprikkels. Muziek leidt tot een verhoogde staat van alertheid en concentratie. Constructeurs van multimedia en games doen daar al geruime tijd hun voordeel mee.
2 reacties:
@John,
Ik ben wel erg benieuwd naar onderzoek. Ik kan me voorstellen dat bij kinderen tot 2,5 jaar de positieve invloed te betwijfelen valt. Maar ik heb zelf wel goede herinneringen aan de plaatjes die we thuis hadden met allerlei verhalen. Die kende ik door het vele luisteren uit mijn hoofd. Ik heb er zeker mijn woordenschat mee uitgebreid, alhoewel ik betwijfel of sommige aanvullingen zinvol waren. Zo leerde ik o.a. het woord 'baldakijn': een prachtig woord, maar ik gebruik het zelden ;-)
Maar ik denk dat ik door het luisteren me misschien wel andere vaardigheden eigen heb gemaakt: concentratie, het leggen van verbanden in verhalen enz. Interactief was het allemaal niet, en ik kreeg naast de verhaaltjes en liedjes op al die platen een heleboel andere impulsen om met taal aan de slag te gaan, maar ik denk ook niet dat al die uurtjes luisteren slecht is geweest voor mij. Weet jij of ooit onderzocht is wat het effect was van de luisterverhaaltjes en -liedjes van destijds?
Margreet,
Bedankt voor je reactie. Onderzoek laat zien dat multimodaliteit voor kinderen van 0-ca. 3 van essentieel belang is voor de synaptogenese. Waarnemingen worden dan in verschillende delen van de hersenen vastgelegd en kunnen daardoor later completer worden gerepresenteerd. Huidige computertoepassingen voor baby's missen bijvoorbeeld voelen, ruiken en proeven als modaliteit.(Dat kan in de toekomst overigens snel veranderen)
Zoals bekend zijn multimodale programma's vanaf een bepaalde leeftijd wel degelijk in staat woordenschat, zinsconstructie en verhaalbegrip positief te beinvloeden. Er heeft dan al voldoende hersenvorming plaats gevonden, waardoor op een abstracter niveau (minder modaliteiten en gerichter) gewerkt kan worden.(Voorbeelden zijn de digitale prentenboeken)In het artikel komt de koppeling aan leeftijd en hersenconstructie niet helemaal duidelijk uit de verf.
Onderzoek naar de effecten van kinderliedjes is me niet bekend. Wel weten we uit recent neuropsychologisch onderzoek dat muziek het lichamelijke beloningssysteem activeert (dopamine wordt erdoor gegenereerd). Het werkt, merkwaardig genoeg, daardoor hetzelfde als drugs en sexprikkels. Muziek leidt tot een verhoogde staat van alertheid en concentratie. Constructeurs van multimedia en games doen daar al geruime tijd hun voordeel mee.
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage